Psihodiagnosticul experiențial

Psiholog copiiCopiii s-au aşezat pe scaune în jurul unei mese, care a fost aşezată astfel încât ei să aibă spaţiu suficient de mişcare şi să poată lucra confortabil. În primă fază, pe masă a fost pus un carton mare cu multe bucăţi de plastilină, de culori variate.

Unul dintre psihoterapeuţi a dat următorul instructaj: ,,Astăzi o să ne jucăm şi o să discutăm. O să vă invit să vă alegeţi o bucată de plastelină, care vă atrage. Faceţi cunoştinţă cu bucata de plastelină pe care aţi ales-o, începeţi să o modelaţi, să vă jucaţi cu ea… până când se încălzeşte şi devine moale. După ce aţi înmuiat-o şi vedeţi că vă ascultă, am să vă rog să încercaţi să-i daţi forma unui copăcel. Nu vă grăbiţi… acum vă rog să vă uitaţi la copăcelul vostru şi să vă imaginaţi că el şi-ar dori să fie completat astfel încât să devină mai frumos decât este. Vă uitaţi la ce culori mai sunt şi încercaţi să-i mai adăugaţi ornamente, ca să fie un copăcel care se simte foarte bine în coaja lui. Vă concentraţi fiecare pe copăcelul vostru şi îl faceţi să se simtă cât mai bine… Încet, încet, ne apropiem de finalizarea copăceilor.

Acum fiecare va povesti câte ceva despre copăcelul lui. Încercaţi să fiţi în locul copăcelului vostru şi să le povestiţi colegilor voştri despre voi ca şi când aţi fi copăcelul respectiv. De exemplu: Eu sunt copăcelul Diana….. (fiecare se prezintă şi povesteşte despre sine.)

Acum că am făcut cunoştinţă cu toţi copăceii, imaginaţi-vă că această planşă este o livadă. Vă invit să aşezaţi copăcelul acolo unde se simte el cel mai bine în această livadă şi să desenaţi restul livezii. Desenaţi tot ce este în jurul vostru astfel încât copăceii să se simtă bine în livadă. Ce anotimp este acum pentru copăceii voştri? Haideţi să ne imaginăm că este primăvară, o primăvară târzie, târzie spre vară. Copăceii au înfrunzit, au şi flori… (fiecare povesteşte ce face şi cum se simte copăcelul lui). Încet, încet, vine căldura… şi în timp ce vine căldura verii, să vedem ce fac copăceii (din nou sunt încurajaţi să vorbească despre experienţa lor).

Se face din ce în ce mai cald afară, e vară şi e cald, cald de tot. Soarele bate, încălzeşte toţi copăceii. Ce fac copăceii, cum se simt ei, de ce ar avea ei nevoie acum? (e întrebat fiecare copil). Treptat, treptat, vin norii pe cer, se adună şi începe să plouă, a venit ploaia. În livadă începe să plouă din ce în ce mai tare, e furtună… bate vântul şi plouă tare! Ce fac copăceii? (copiii îşi descriu experienţa în timp ce o reprezintă) Încet, încet, ploaia se opreşte şi copăceii constată că vara a trecut şi acum e toamnă. Cum se simt ei, ce li se întâmplă?

Începe să fie din ce în ce mai frig, frunzele încep să cadă…. Vine iarna şi începe să ningă. Ce fac copăceii iarna?

Finalizăm desenul. Fiecare copăcel se uită în jur şi povesteşte celorlalţi cum se simte el în această livadă şi cum a trecut el prin toate cele patru anotimpuri.”

Pe tot parcursul derulării exerciţiului, copiii sunt stimulaţi să vorbească despre ceea ce trăiesc ,,aici şi acum”.

La final, fiecare scrie cu o culoare numele pe care crede el că acest desen îl poate avea.

Psihodiagnosticul experienţial este des folosit în psihoterapia copilului. Vă invităm să citiți întregul articol pe site-ul Minnie Psychological Center:

http://www.psihoterapie-copil.ro/2015/11/10/psihodiagnosticul-experiential-o-metoda-creativa-de-cunoastere-a-copilului/

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s