Discalculia

Aptitudinea matematică este considerată o aptitudine specifică în componenţa căreia intră o serie de factori: capacitatea de orientare sintetică în problemă; capacitatea de a generaliza în sfera obiectelor şi relaţiilor matematice; capacitatea de percepere, reprezentare şi operare cu figuri şi relaţii spaţiale; flexibilitatea proceselor cognitive; capacitatea de memorare a datelor, relaţiilor şi operaţiilor matematice; calităţi ale atenţiei (flexibilitatea); elemente motivaţional-afective (atracţia pentru problemă); experienţă logico-matematică (scheme de acţiune, priceperi, deprinderi); capacitate de simbolizare; fluiditate verbală; capacitate de autocontrol.

Discalculia. Tulburarea de dezvoltare a calculului aritmetic se numeşte discalculie (DSM-VI-TR). Caracteristica principală a discalculiei este un nivel al capacității matematice  substanţial sub cel expectat raportată la vârsta cronologică a copilului, inteligenţa măsurată şi educaţia corespunzătoare vârstei. Tulburarea de calcul matematic interferează semnificativ cu performanţa şcolară sau cu activităţile vieţii cotidiene care necesită aptitudini matematice.

Această tulburare aduce deteriorarea a patru tipuri de aptitudini:

  1. Aptitudinile “lingvistice”: înţelegerea sau denumirea termenilor matematici, înţelegerea sau denumirea operaţiilor sau conceptelor matematice, codarea problemelor scrise în simboluri matematice;
  2. Aptitudinile “perceptive”: recunoaşterea sau citirea simbolurilor numerice sau a semnelor aritmetice şi adunarea obiectelor în grupe);
  3. Aptitudinile de “atenţie”: copierea corectă a cifrelor, consemnarea în memorie pentru a fi adunate a numerelor de “reportat” şi observarea semnelor operaţionale;
  4. Aptitudinile “matematice”: urmărirea secvenţelor calculelor matematice, numărarea obiectelor şi învăţarea tablei înmulţirii.

Criteriile de diagnostic pentru discalculie, conform DSM-IV-TR, sunt:

  1. Capacitatea de calcul aritmetic, măsurată prin teste standardizate, este substanţial sub cea expectată, dată fiind etatea cronologică a persoanei, inteligenţa măsurată şi educaţia corespunzătoare etăţii
  2. Perturbarea de la criteriul A, interferează semnificativ cu performanţa şcolară sau cu activităţile vieţii cotidiene care necesită aptitudini matematice.
  3. Dacă este prezent un deficit senzorial, dificultăţile în aptitudinea matematică sunt în exces în raport cu cele asociate de regulă cu acesta.

Putem afirma despre un copil că manifestă această tulburare abia la 8 ani (clasa a treia), când deficitul devine evident.  La unii copii se observă încă din clasa întâi, iar la alţii mai târziu (clasa a cincea).

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s