Dislexia

Aptitudinea lexică (învăţarea cititului) este o aptitudine complexă ce cuprinde capacitatea de orientare şi structurare spaţială, memoria vizuală, o bună dezvoltare a funcţiei perceptiv-motorii, un nivel intelectual în limitele normalităţii.

Învăţarea cititului pune probleme de logică spaţială, de percepere a mărimii, a proporţiilor literelor.  Acest proces se realizează treptat şi angajează atât percepţiile vizuale, auditive, kinestezice, cât şi modificări ale expectanţei.

Dislexia. Tulburarea de dezvoltare a lexiei poartă numele de dislexie (DSM-IV-TR).  Ea aduce o deteriorare în dezvoltarea aptitudinilor de recunoaştere a cuvintelor şi de înţelegere a lecturii, care nu se explică prin retardare mintală sau prin şcolarizare inadecvată şi care nu se datoreşte unui defect vizual sau unei tulburări neurologice.

Dislexicul înţelege primele cuvinte ale frazei, după care celelalte componente îşi pierd sensul. Lectura orală este caracterizată prin omisiuni, distorsiuni şi substituiri de cuvinte şi citit încet, cu pauze. Înţelegerea lecturii este de asemenea afectată. Sunt evidente următoarele probleme: inversiuni de silabe (ex: ra în loc de ar); confuzii de litere simetrice (ex: d şi b sau p şi q); confuzii de foneme apropiate (ex: v şi f, c şi g); omisiuni de sunete şi litere.

Tulburarea devine evidentă la 7 ani (clasa a doua), iar în cazurile severe chiar din clasa întâi. Poate fi compensată în primele clase elementare dacă este asociată cu un nivel ridicat al inteligenţei, iar la aceşti copii devine evidentă abia la 9 ani (clasa a cincea).

Aspectul principal al dislexiei îl constituie faptul că acurateţea, viteza sau comprehensiunea textului citit coboară substanţial sub ceea ce este expectat, dată fiind vârsta cronologică a individului, inteligenţa măsurată şi educaţia corespunzătoare vârstei. Perturbarea lexiei interferează semnificativ cu performanţa şcolară sau cu activităţile vieţii cotidiene care necesită aptitudini lexice. (DSM-IV-TR, 2000)

Conform DSM-IV-TR, criteriile de diagnostic pentru dislexie sunt:

  1. Performanţa în lexie, măsurată prin teste standardizate de corectitudine şi înţelegere a lecturii, administrate individual, este substanţial sub cea expectată dată fiind etatea cronologică a persoanei, inteligenţa măsurată şi educaţia corespunzătoare etăţii.
  2. Perturbarea de la criteriul A interferează semnificativ cu performanţa şcolară sau cu activităţile vieţii cotidiene care necesită aptitudini lexice.
  3. Dacă este prezent un deficit senzorial, dificultăţile de lexie sunt în exces faţă de cele asociate de regulă cu acesta.
Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s