Tulburarea autistă

Termenul de ”autism” provine din cuvântul grec ”autos”, care înseamnă ”sine”. Autismul este un sindrom comportamental definit de un curs caracteristic şi de apariţia simultană a unor comportamente particulare în trei mari domenii.

În acest moment, cea mai utilizată definiţie a autismului este cea publicată în anul 2000 de către Asociaţia Psihiatrică Americană în Manualul de diagnostice şi statistice al bolilor mintale (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorder) – DSM-IV-TR. Manualul descrie trei criterii de diagnostic în autism, cunoscute și sub denumirea de triada autismului: alterarea calitativă a interactivităţii sociale, alterarea calitativă a comunicării și repertoriu restrâns şi stereotip de activităţi şi interese.

Autismul a fost descris pentru prima dată de către Leo Kanner în anul 1943. În celebrul articol ”Autistic disturbances of affective contact”, Kanner descrie cazurile a 11 copii care manifestau un sindrom necunoscut până la acea oră. Caracteristicile comune identificate de Kanner la acea vreme erau: incapacitatea de a se relaționa cu alții, imposibilitatea de a folosi limbajul pentru a exprima sensul ideilor, dorință obsesivă pentru menținerea caracterului identic al situațiilor, anxietate, debut congenital și comorbiditate. Kanner descria la acea vreme particularităţile tulburării folosind expresiile “singurătate autistă” (referindu-se la tulburările care apar la nivelul relaţionării cu persoanele şi cu mediul); “dorinţa pentru monotonie” (referindu-se la repetiţia obsesivă a unor comportamente, sunete şi la preferinţa pentru a păstra totul în aceeaşi formă); “insule de abilităţi” (referindu-se la abilităţile excepţionale pe anumite paliere ale acestor copii).

Autismul infantil tipic (descris de Kanner) este o tulburare ce debutează înainte de 30 luni de viaţă. Boala apare brusc, după o perioadă de dezvoltare relativ normală. Semnul principal al tulburării este că pacientul se bucură atunci când este lăsat singur (tendinţă de solitarism, însingurare). Copilul manifestă dezinteres faţă de lume, nu se mai raportează la norme, nu sesizează mediul, îşi pierde capacitatea de comunicare. Dacă încerci să-l scoţi din această stare se irită şi face crize de furie. Limbajul îşi pierde modularitatea afectivă: apar aproximări, diminutive, bizarerii în conţinutul noţiunilor. Memoria este foarte bună pentru substantive, chiar noţiuni abstracte, însă totul este reţinut la un mod mecanic, necontrolat afectiv. Copilul nu poate exprima acţiunile (verbul în general), mai ales acţiunile raportate la pronume (nu se poate exprima la persoana I). Are un limbaj de papagal (caracter detaşat al vocii, lipsită de modulaţii afective, ecolalică) – acest lucru se întâmpla pentru că el nu există ca şi conştiinţă a eului, ca entitate. Are o permanentă preocupare pentru imuabil – nu-i place sa schimbe nimic (îi plac situaţiile fixe, care nu solicită noi eforturi de adaptare). Rămâne legat de mamă. Este incapabil să anticipeze situaţii posibile, fapt care îi provoacă anxietate în prezenţa altor persoane şi îi alterează relaţia cu oamenii. Are în schimb relaţii cu obiectele, pe care le manevrează însă fără creativitate, cu stereotipie, şi mişcări repetitive. Fizionomia îi rămâne inteligentă, dar nu mai face achiziţii şi nu-l mai poţi învăţa nimic. Are un comportament general retras.

Criteriile de diagnostic al autismului după DSM-IV-TR :

  1. Un total de şase (sau mai mulţi) itemi de la (1), (2) şi (3), cu cel puţin doi itemi de la (1) şi câte unul de la (2) şi (3):

(1) deteriorare calitativă în interacţiunea socială, manifestată prin cel puţin două din

următoarele:

(a) deteriorare marcată în uzul a multiple comportamente nonverbale, cum ar fi privitul în faţă, expresia facială, posturile corpului şi gesturile, pentru reglarea interacţiunii sociale;

(b) incapacitatea de a promova relaţii cu egalii, corespunzătoare nivelului de dezvoltare;

(c) lipsa căutării spontane de a împărtăşi bucuria, interesele sau realizările cu alţi oameni (de exemplu, prin lipsa de a arăta, de a aduce sau de a specifica obiectele de interes);

(d) lipsa de reciprocitate emoţională sau socială;

(2) deteriorări calitative în comunicare, manifestate prin cel puţin unul din următoarele:

(a) întârziere sau lipsă totală a dezvoltării limbajului vorbit (neînsoţită de o încercare de a o compensa prin moduri alternative de comunicare, cum ar fi gestica sau mimica);

(b) la indivizii cu limbaj adecvat, deteriorarea semnificativă în capacitatea de a iniţia sau susţine o conversaţie cu alţii;

(c) uz repetitiv şi stereotip de limbaj ori un limbaj vag;

(d) lipsa unui joc spontan şi variat “de-a…” ori a unui joc imitativ social corespunzător nivelului de dezvoltare;

(3) patternuri stereotipe şi repetitive restrânse de comportament, preocupări şi activităţi,  manifestate printr-unul din următoarele:

(a) preocupare circumscrisă la unul sau mai multe patternuri restrânse şi stereotipe de interese, care este anormală, fie ca intensitate, fie ca focalizare;

(b) aderenţă inflexibilă evidentă de anumite rutine sau ritualuri nonfuncţionale;

(c) manierisme motorii stereotipe şi repetitive (de exemplu, fluturatul sau răsucitul degetelor sau mâinilor ori mişcări complexe ale întregului corp);

(d) preocupare persistent pentru părţi ale obiectelor.

  1. Întârzieri sau funcţionare anormală în cel puţin unul din următoarele domenii, cu debut înainte de etatea de 3 ani: (1) interacţiune social, (2) limbaj, aşa cum este utilizat în comunicarea socială, ori (3) joc imaginativ sau simbolic (American Psychiatric Association, 2003).

Autismul atipic – poate să apară şi după 30 de luni. Copilul în acest caz nu are tulburări de interacţiune socială cu mediul şi nici dificultăţi de comunicare. El nu are comportamentul restrictiv de retragere al autismului propriu-zis. Apare însă retardul psihic, însoţit de tulburări de limbaj, care ţin de nedezvoltare, de pierderea capacităţii de recepţie.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s